Dagschema

Dagschema van een willekeurige dag bij Little Steps

Vaste routines, rituelen en regels zijn goede middelen om bij te dragen aan het gevoel van veiligheid. Ik houd elke dag een dagschema aan en werk met dagritme kaarten. Het geeft houvast als de kinderen kunnen voorspellen wat er gaat gebeuren. Zo krijgen ze het overzicht over hun tijd en weten ze waar ze aan toe zijn.

 

Emotionele veiligheid

Elk kind bij Little Steps moet zich veilig en vertrouwd voelen en zichzelf kunnen zijn. Dat is immers de basis van waaruit het de wereld kan gaan ontdekken. Vanuit deze veilige basis kan het nieuwe uitdagingen aangaan en zichzelf verder ontwikkelen.

 

Fysieke veiligheid

De GGD heeft richtlijnen voor de veiligheid van kinderopvang en controleert jaarlijks aan de hand van haar normen of de omgeving voor kinderen veilig is. Een maal per jaar voert het gastouderbureau een risico inventarisatie uit. Ook de eis van Verklaring Omtrent Gedrag en een recent Certificaat Kinder-EHBO is onderdeel van de fysieke veiligheid.

 

Het Dagschema

 

07.30-09.30        Kinderen worden gebracht, vrij spel

09.30-10.00        Fruit eten en drink moment, aan tafel

10.00-11.00       Activiteit samen. Liedjes zingen, instrumenten erbij.

Samen treinrails opbouwen, samen bruggen en robots maken van duplo, ontbijtje koken in het keukentje, alle poppen eten mee en de allerkleinste observeren al het leuks wat om hen heen gebeurd vanuit een veilig plekje.

11.00-13.00       Kindjes die slapen gaan naar bed,

met de andere kinderen doe ik een activiteit

13.00-13.30        Gezamenlijk aan tafel een boterham eten en melk/thee drinken

13.30-14.30        We gaan wandelen en even naar de kinderboerderij

14.30-15.00        Snack (bv rijstwafels) en drink moment

15.00-17.00        Kindjes die slapen gaan naar bed, met de andere kinderen doe ik een spelletje, een puzzeltje, knutselen of een boekje voorlezen

Vanaf 17.00        Kinderen worden opgehaald, vrij spel

 

 

Met de baby’s houd ik uiteraard het dagritme van thuis aan. Zij volgen hun eigen dagritme totdat ze er klaar voor zijn met het dagschema mee te doen.

 

Ik houd voor ieder kindje een dagboekje bij.  In dit persoonlijke dagboekje schrijf ik een klein verhaaltje over wat we hebben gedaan die dag. Ik voeg er ook af en toe foto’s aan toe. De foto’s worden alleen gebruikt in het eigen persoonlijke dagboekje.